Werken aan een lokale mobiliteitsvisie
19 September 2024
De voorbije jaren legden we de basis voor veiligere en meer duurzame mobiliteit. Beter openbaar vervoer en veilige, comfortabele voet- en fietspaden blijven komende jaren onze prioriteit.
In deze legislatuur hebben we bijna 10 km voet- en fietspaden heraangelegd en beter gemarkeerd. Onze dorpskernen zijn zo veiliger en meer comfortabel met elkaar verbonden. Daarnaast heropent ons lokaal bestuur jaarlijks 3 à 4 trage wegen. Enkele veldwegen werden voorzien van een befietsbare halfverharding. Alle dorpskernen hebben nu een zone 30. Verkeersvertragende maatregelen houden de dorpskernen leefbaar en beschermen fietsers en voetgangers wanneer die zich mengen in het verkeer. D.m.v. een participatietraject, met de Paraadt Mobiliteit, zette Groen in op de uitwerking van een lokale mobiliteitsvisie, als toetsingskader voor toekomstige maatregelen.
Tijdens de bijeenkomsten van de Paraadt mobiliteit sprongen de thema's veiligheid en snelheid eruit. We gaan verder aan de slag met de vraag om meer veilige voet- en fietspaden (her)aan te leggen. Waar dat niet mogelijk is, mengen we op een veilige en trage manier voetgangers en fietsers met gemotoriseerd verkeer. De omgeving rond scholen, zorgcentra en sportinfrastructuur krijgt bijzondere aandacht. In overleg met buurtbewoners onderzoeken we welke snelheden en maatregelen de verkeersveiligheid ten goede komen in hun buurt of wijk.
We willen een openbaar vervoernetwerk dat alle inwoners van Huldenberg de mogelijkheid biedt om zich veilig en efficiënt te verplaatsen. Of het nu gaat om schoolgaande jeugd, werkenden of mensen die willen ontspannen, een goed functionerend comfortabel openbaar vervoer is essentieel. Door alle deelgemeenten opnieuw direct en zonder overstappen met elkaar te verbinden, verhogen we de toegankelijkheid en stimuleren we het gebruik van duurzame transportmiddelen.
We nodigen alle inwoners uit om mee te denken over het verbeteren van het openbaar vervoer in onze gemeente. Door middel van een bevraging verzamelen we relevante informatie voor onze vertegenwoordigers in de Vervoerregioraad en bij De Lijn. We ijveren voor oplossingen die inwoners zullen gebruiken.
Waar we alvast mee aan de slag gaan: We vragen en onderhandelen aanpassingen aan de schema's van de Lijn met meer avondverbindingen van Leuven tot Sint-Agatha-Rode en Ottenburg, terug directe verbindingen tussen Huldenberg en Sint-Agatha-Rode en Ottenburg en terug latere verbindingen met Brussel.
We pleiten voor extra treinverbindingen tijdens de spitsuren voor onze schoolgaande jeugd en pendelaars op de lijn Leuven - Ottignies. We maken werk van veilige voet- en fietspaden naar de naburige stations van Florival en Pécrot. We vragen Infrabel om veilige fietsstallingen aan deze stations. In de Vervoerregioraad vragen we om meer afstemming tussen de openbaar vervoermaatschappijen over de gewestgrens heen.
We blijven investeren in deelwagens en breiden ook uit met elektrische deelfietsen en kleine bestelwagens. We zorgen in de dorpskernen en aan Hoppinpunten voor veilige fietsstallingen.
We bouwen verder aan het trage wegennetwerk. Dat zorgt voor een veilig en ontspannend alternatief voor verplaatsingen in en tussen dorpskernen en naar de scholen. In het nationaal park Brabantse Wouden zorgen we ervoor dat onze lokale trage wegen verbonden worden met de trage wegen van buurgemeenten. Dit verbetert de verbinding met de ruimere regio.