Gemeenteraad 22 mei

23 Mei 2025

Gemeenteraad 22 mei

Op de gemeenteraad van 22 mei stelde het schepencollege van Huldenberg haar beleidsverklaring voor.

De beleidsverklaring bevat heel wat goede intenties, maar blijft volgens Groen Huldenberg op verschillende vlakken te algemeen. We kijken dan ook uit naar de verdere concretisering in de beleidsplannen die volgen.

Wat we positief onthalen:
• Het voornemen om in de gemeente een tijdelijke noodopvang te voorzien voor mensen in onverwachte crisissituaties.
• De plannen voor de aanleg van bufferbekkens ter bestrijding van droogte en erosie.
• Investeringen in bijkomende kinderopvangfaciliteiten.
• De aangekondigde komst van geldautomaten, waar al langer nood aan is.

Vragen en bedenkingen vanuit Groen Huldenberg:

Raadslid Sophie Tack merkte op dat er in het nieuwe beleidsplan geen melding meer wordt gemaakt van fairtrade-initiatieven. Burgemeester Vangoidtsenhoven gaf aan dat het wel degelijk de bedoeling blijft om dit beleid voort te zetten.
Daarnaast sprak Sophie ook de vrees uit dat de subsidies voor de sportverenigingen zouden verminderen. Ze vroeg om het reserveringssysteem voor de zalen te verbeteren.

Vragen en opmerkingen door raadslid Valerie Tanghe:
• Valerie stelde vragen bij de passage over een herverdeling van het vliegverkeer “in overleg met andere gemeenten”. Gezien het verslag van de luchthavenombudsman waarin Huldenberg wordt aangeduid als de meest getroffen gemeente qua lawaaihinder, lijkt het weinig realistisch dat andere gemeenten extra hinder zouden aanvaarden. Misschien is het verstandiger om te kijken naar strengere geluidsnormen, zoals die in buitenlandse luchthavens zoals Heathrow of Schiphol. De burgemeester stelde uiteindelijk voor hierover een gezamenlijk document op te stellen.
• Ze vroeg waarom de gemeente een aparte Raad voor de Lokale Economie wil oprichten, terwijl er al een bestaande ondernemersvereniging actief is in Huldenberg. Schepen van Lokale economie Vervoort gaf aan dat er "problemen" zouden zijn met de huidige vzw, die volgens hem enkel lokale ondernemers uit Huldenberg zelf zou vertegenwoordigen. Navraag na de vergadering wees echter uit dat dit niet klopt.
• Ook vroeg Valerie hoe het schrappen van wegversmallingen zou bijdragen aan verkeersveiligheid, zoals in het plan vermeld staat. Wegversmallingen zorgen, mits goed aangeduid, net voor een vertraging van het verkeer en kunnen sluipverkeer ontmoedigen. Volgens schepen van Mobiliteit Devyver zou het weghalen van deze versmallingen leiden tot betere doorstroming op de hoofdwegen en daardoor minder sluipverkeer door woonwijken. Het blijft echter onduidelijk over welke woonwijken het precies gaat.
• Tot slot was er de vraag of het plaatsen van extra vuilnisbakken een zinvolle maatregel is om zwerfvuil tegen te gaan. In de praktijk leiden publieke vuilnisbakken vaak tot extra sluikstort, zeker wanneer ze niet frequent onderhouden worden. Sensibilisering waarbij burgers hun afval zelf meenemen, lijkt ons effectiever. Is hierover al overleg geweest met het gemeentepersoneel, dat zal instaan voor dit onderhoud?
De volledige beleidsverklaring vind je hier: beleidsnota 2026-2031

Om te eindigen nog een positieve noot:
Huldenberg behaalt een knappe vierde plaats in het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP). Deze score is het resultaat van de inzet sinds 2021 op het vlak van vergroening, energie-efficiëntie, duurzame mobiliteit en waterbeheer.
Dankzij de inspanningen van voormalig schepen Luc Robijns werden heel wat doelstellingen al gerealiseerd:
• De aanplanting van hagen en geveltuinen ligt met 38,15% ver boven het Vlaams gemiddelde van 25,06%.
• De aanplanting van 521 bomen lijkt beperkt, maar dat komt omdat enkel alleenstaande bomen meetellen.
• De vergroening van het gemeenteplein zal bijdragen tot de realisatie van de beoogde elf natuurgroenperken.
• Wat deelmobiliteit betreft, zijn er al zes deelwagens geïnstalleerd in de dorpen, op weg naar het geplande totaal van 21.
• En met meer dan 8 km aan nieuwe of vernieuwde fietspaden realiseren we al 80,18% van het gestelde doel, terwijl het Vlaams gemiddelde momenteel slechts op 22,28% ligt.
De nieuwe schepen voor Klimaat Devyver bevestigde dat ze het engagement van haar voorganger Luc Robijns zal verderzetten. Dat stemt ons toch wat hoopvol voor het vervolg van het lokale klimaatbeleid.